Wanneer een medewerker uitvalt voor langere termijn is het mogelijk om een arbeidsdeskundig onderzoek uit te voeren. Wat dit inhoudt en wanneer het van toepassing is, lees je in deze blog.
Wat is een arbeidsdeskundig onderzoek?
Een arbeidsdeskundig onderzoek is een evaluatie die bepaalt in hoeverre een uitgevallen werknemer geschikt is om het huidige of ander werk te verrichten. Het wordt afgekort ook wel ‘ad onderzoek’ genoemd.
Een arbeidsdeskundig onderzoek is van toepassing in het geval van ziekteverzuim of arbeidsongeschiktheid. Het onderzoek geeft antwoord op de volgende vragen:
- Kan de werknemer zijn of haar werkzaamheden nog uitvoeren?
- Zijn er aanpassingen nodig in het huidige werk van de werknemer?
- Kan er ander geschikt werk binnen het bedrijf gevonden worden?
- Zijn er mogelijkheden bij een andere werkgever (tweede spoor integratie)?
Is een arbeidsdeskundig onderzoek verplicht?
Nee, een arbeidsdeskundig onderzoek is in Nederland niet verplicht. Wel verplicht het UWV zowel de werkgever als de werknemer om de nodige inspanningen te leveren op het gebied van re-integratie.
Om re-integratie te bevorderen, wordt een arbeidsdeskundige aanbevolen in bepaalde situaties. Hieronder lees je meer over situaties waarbij je als werkgever en werknemer baat hebt bij een arbeidsdeskundig onderzoek.
Wanneer is een arbeidsdeskundig onderzoek nodig?
Een arbeidsdeskundig onderzoek kan uitgevoerd worden wanneer er onzekerheid is over de geschiktheid van een werknemer om zijn werk uit te voeren. Dit kan het geval zijn in de volgende situaties:
- Bij langdurige ziekte
Volgens de Wet Verbetering Poortwachter, moet de werkgever een Probleemanalyse en een Plan van Aanpak opstellen als een medewerkers 42 weken ziek is. Het doel van deze wet is om langdurige arbeidsongeschiktheid te voorkomen en re-integratie van de uitgevallen werknemer te bevorderen.
In de praktijk is het echter soms lastig voor een werkgever om zo’n plan op te stellen. In dat geval kun je als werkgever de hulp inschakelen van een arbeidsdeskundige. Een arbeidsdeskundig onderzoek voorziet de werkgever van objectieve inzichten en adviezen wat betreft de re-integratie.
- Bij het ontbreken van interne re-integratiemogelijkheden
Soms komt het voor dat een werknemer bij terugkomst niet meer kan integreren. De oude functie bestaat bijvoorbeeld niet meer, en er zijn geen passende andere rollen waar de werknemer in kan terugkomen.
Om re-integratiemogelijkheden bij een andere werkgever (het zogenaamde tweede spoor) te onderzoeken, kan de werkgever het beste een arbeidsdeskundig onderzoek uitvoeren.
- Bij UWV-vereisten
Het UWV beschouwt een arbeidsdeskundig onderzoek als de beste manier om inzicht te verkrijgen in de kansen en beperkingen van werknemers binnen je organisatie. Wanneer de werkgever onvoldoende inspanningen voor re-integratie levert, kan het UWV een loonsanctie opleggen.
Moet een werknemer verplicht deelnemen aan een arbeidsdeskundig onderzoek?
Ja, een werknemer is verplicht om mee te werken aan zijn of haar re-integratie, inclusief het arbeidsdeskundig onderzoek. Dit kan regelmatig leiden tot conflicten tussen werkgever en werknemer.
Vaak kunnen deze conflicten worden opgelost als de werkgever duidelijk uitlegt waarom een arbeidsdeskundig onderzoek in het belang van de werknemer is en hoe het kan helpen bij de voortzetting van zijn of haar carrière.
Wat zijn alternatieven voor een arbeidsdeskundig onderzoek?
Zoals je hebt kunnen lezen hierboven, komt er best wel wat kijken bij een arbeidsdeskundig onderzoek. Daarom is het voorkomen van zulke situaties natuurlijk het beste, voor zowel werkgever als werknemer.
Als werkgever is het daarom van belang dat je ziekte en ontevredenheid tijdig signaleert, zodat je preventief kunt acteren. Een mooie manier om de gezondheid van je medewerkers te monitoren, is het uitvoeren van een Preventief Medisch Onderzoek (PMO), ook wel vitaliteitscheck genoemd.
Aan de hand van één of enkele PMO vragenlijsten én een fysiek onderzoek kunnen wij jou helpen om in kaart te brengen of en welke mentale en fysieke problemen zich voordoen onder jouw werknemers. Het PMO leidt tot concrete adviezen waar de medewerker meteen mee aan de slag kan.
Als bedrijf ontvang je een overzicht op organisatieniveau waarmee je een goed beeld krijgt van de knelpunten, en zo concreet actie kunt ondernemen om escalatie op bepaalde punten te voorkomen.
Wil je meer weten? We bespreken graag de mogelijkheden met je, volledig afgestemd op jullie organisatie. Vul onderstaande gegevens in en we nemen zo snel mogelijk contact met je op.