In dit artikel streven we ernaar om het belang van het verlagen van de werkdruk duidelijk te maken. Bovendien bieden we een oplossing voor het voorkomen van verzuim wegens gezondheidsklachten gerelateerd aan deze werkdruk.
Hoe vaak komt een hoge werkdruk voor in Nederland?
Werkdruk is een van de meest voorkomende redenen van verzuim. Afhankelijk van de sector is een te hoge werkdruk in meer dan 50% van de gevallen verantwoordelijk voor verzuim.
Uit onderzoek van het CBS blijkt dat de kinderopvang (61%), de zorg (49,5%) en de jeugdzorg (55%) grote sectoren zijn waarin deze werkdruk hoog is. Ook geven veel ondernemers in de horeca aan dat de werkdruk een belangrijke reden is voor een personeelstekort (36%).
Het mag duidelijk zijn dat het managen van de verantwoordelijkheden van het personeel heel belangrijk is. Op de eerste plaats natuurlijk om de gezondheidsklachten van je personeel te verminderen. Maar onder aan de streep ook om verzuim en hoge kosten te voorkomen als ondernemer.
Oorzaken van werkdruk
De oorzaken van werkdruk hebben volgens de Nederlandse Arbeidsinspectie met een aantal zaken te maken. Het wordt opgedeeld in de volgende onderdelen, taakeisen, regelmogelijkheden en individuele factoren.
Taakeisen
Werkcontext | Werkinhoud |
Onduidelijke of veranderende taken | Tijdsdruk |
Taakonderbrekingen | Hoeveelheid werk |
Onduidelijke rol, verantwoordelijkheden, beleidveranderingen & procedures | Kwaliteitseisen |
Onzekerheid baan of aanstaande organisatorische veranderingen | Moeilijkheidsgraad |
Organisatiecultuur en stijl van leidinggeven | Emotionele belasting |
Regelmogelijkheden
Een belangrijke factor in de ervaring op het werkvloer is de autonomie die het personeel heeft / krijgt / neemt. Is de werknemer gemachtigd om zelf verantwoordelijk te zijn voor de uitvoer van de taken en de tijd waarin dit moet gebeuren?
Krijgt het personeel voldoende functionele steun van de leidinggevende en directe en indirecte collega’s en mag de werknemer meedenken over de besluitvorming?
Ontbreekt een of meerdere van deze factoren, dan is de kans groter dat een werknemer het gevoel van autonomie mist en vroeg of laat de werkdruk als te hoog zal ervaren.
Individuele factoren
Naast de dingen die op de werkvloer ervaren kunnen worden, is de privé-omstandigheid ook heel belangrijk.
Persoonlijke stress of problemen met een relatie bijvoorbeeld kunnen ervoor zorgen dat werkstress ook stijgt. De Arbeidsinspectie noemt hierbij de volgende punten:
– Werknemer heeft onvoldoende persoonlijke regelmogelijkheden om te kunnen voldoen aan de taakeisen door onvoldoende:
- Competenties
- Belastbaarheid (lichamelijk en mentaal)
– Werknemer maakt onvoldoende gebruik van de beschikbare regelmogelijkheden
– Werknemer ervaart overige stressoren in de:
- Persoonlijke context
- Werk-privé context
De gevolgen van werkdruk voor medewerkers
De gevolgen van werkdruk voor medewerkers lopen uiteen. Op de korte termijn kan dit zich uiten in zowel fysieke en mentale klachten.
Hierbij kun je denken aan hoofdpijn, spierpijn, maar ook prikkelbaarheid of problemen met concentratie.
Op de lange termijn kunnen deze klachten erger worden en zorgen voor serieuze problemen. Chronische hart- en vaatziekten, problemen met de spijsvertering, een burn-out en zelfs depressie.
Als de oorzaak niet aangepakt wordt, en dit blijkt ook uit de genoemde cijfers van het CBS, is de kans op kort- en langdurig verzuim groot.
Op de eerste plaats enorm vervelend voor de werknemer, maar ook zeker iets om proactief in te zijn als werkgever.
De gevolgen van werkdruk voor werkgevers
Als werkgever heb je met andere gevolgen te maken door een hoge werkdruk. De werkdruk verlagen kan zowel op de korte- als lange termijn veel problemen voorkomen.
Op de korte termijn kun je als werkgever denken aan gevolgen zoals een verminderde productiviteit, een toename in het ziekteverzuim en een verslechtering van de werksfeer en daarmee de bedrijfscultuur.
De gevolgen op de lange termijn voor werkgevers zijn eigenlijk een logisch gevolg van het niet oplossen van een te hoge werkdruk.
De kans bestaat dat je personeel langdurig uitvalt, bijvoorbeeld met serieuze burn-out lachten.
Dit resulteert in hoge kosten, een lagere productiviteit binnen je bedrijf en een serieus probleem in je bezetting.
Bovendien is het verloop van je personeel hoger. Als de werksfeer omlaag gaat en werknemers ervaren structureel werkstress is het minder aantrekkelijk om te blijven.
We weten allemaal hoe lastig het is om goed personeel te vinden. Het verhogen van het werkplezier en dus het verminderen van de werkdruk is daarom een van de belangrijkste investeringen die je kunt maken als werkgever.
De rol van een gedegen onderzoek naar de oorzaken bij het verlagen van werkdruk
Om de werkdruk die het personeel ervaart effectief te verlagen is er een gedegen onderzoek noodzakelijk.
Stap 1 is altijd het in kaart brengen van de factoren die de balans verstoren op de werkvloer. Als dit niet duidelijk is, kunnen er ook geen goede maatregelen getroffen worden.
Een dergelijk plan van aanpak wordt vastgesteld in de RI&E (Risico Inventarisatie & Evaluatie). Hier worden alle mogelijke risico’s binnen een organisatie in kaart gebracht.
Samen met een PAGO en PMO onderzoek worden alle mogelijke verbeterpunten binnen de organisatie duidelijk.
Vervolgens stellen we aan de hand van al deze bevindingen een helder plan van aanpak op om de pijnpunten te verbeteren of zelfs helemaal te verhelpen.
In dit gehele proces is ook de Evaluatie heel belangrijk. Wordt er daadwerkelijk op de juiste manier voldaan aan de vereisten om effectief de werkdruk te verlagen?
Conclusie
Het verlagen van de werkdruk voor werknemers is heel belangrijk. Niemand heeft baat bij verzuim en klachten rondom de gezondheid.
Heb je vragen over dit gehele proces of wil je dat we met je meekijken om de werkdruk effectief te verlagen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. We kijken graag met jullie mee.