fbpx

Zestig procent van de werknemers in Nederland heeft overgewicht. De afgelopen jaren mochten we honderden van deze mensen door middel van leefstijltrajecten begeleiden naar een gezonder gewicht. We merkten dat veel mensen wel graag hun leefstijl willen verbeteren, maar daarbij altijd tegen dezelfde praktische problemen of vraagstukken aan lopen. We hebben de meest voorkomende bezwaren verzameld en dragen hier een aantal praktische oplossingen voor aan.

Bezwaar 1: “Ik heb onvoldoende tijd om aan mijn gezondheid te werken”

Dit bezwaar komt telkens weer opnieuw naar voren. Medewerkers willen wel met hun leefstijl aan de slag, maar weten simpelweg niet waar ze de tijd vandaan moeten halen. Veel mensen ervaren hun leven als stressvol en hebben moeite om alle ballen hoog te kunnen houden. Aandacht voor voeding en leefstijl schiet er daardoor er al snel bij in. Dit is één van de redenen waarom we bij Vital Solutions  zo praktisch mogelijk te werk gaan. Kennis over voeding is belangrijk, maar weten hoe je dit toepast in een druk leven nog veel belangrijker.

Om deze reden maken we bij de 1-1 begeleiding vrijwel altijd voedingsschema’s op maat. (kijk hier voor een voorbeeld). Werknemers hoeven in het begin alleen maar het voedingsschema te volgen. Na twee weken is er vaak al zichtbaar resultaat; dit motiveert om te kijken waar nog meer winst te halen is.

Ook als we workshops organiseren houden we het graag zo praktisch mogelijk. Zo organiseren we bijvoorbeeld supermarktsafari’s, waarbij we uitleggen wat gezonde(re) keuzes zijn. Door iets simpels als etiketten lezen en uitleggen wat een goede richtlijn voor de maximale hoeveelheid suiker is, kan vaak al veel winst worden behaald.

Probleem 2: “Ik eet vaak buiten de deur”

Veel mensen eten meerdere malen per week buitenshuis. Vaak wordt er dan overdag weinig gegeten, om zo het etentje van die avond te compenseren. Dit werkt alleen maar averechts; als je trek hebt ben je namelijk veel sneller geneigd om ongezondere keuzes te maken. We raden dan ook aan om overdag gewoon het ontbijt, lunch en de tussendoortjes te eten. Dit voorkomt niet alleen dat je honger krijgt, maar houdt ook je vetverbranding gaande. Daarnaast geven we praktische tips voor gezonde keuzes in restaurants. Het stokbrood overslaan, groenten vragen in plaats van frites en kiezen voor mager vlees of een stukje vis zorgt ervoor dat je ook met etentjes buiten de deur gewoon kunt afvallen. Wil je toch graag een toetje? Deel deze dan, dat scheelt de helft van de kcal.

Probleem 3: “Mijn collega’s nemen geen lunchpauze, ik voel me dan bezwaard om wel een half uur te pauzeren”

Het is verrassend hoe vaak deze voorbij komt tijdens consulten. Als het binnen een organisatie normaal is om achter het bureau te eten, kan de drempel om wél pauze te nemen behoorlijk groot worden. We zien vaak dat goed voorbeeld goed doet volgen. Nemen leidinggevenden tijdig pauze en maken zij een wandeling na de lunch? Dan is de kans groot dat collega’s volgen. Hier ligt dus een belangrijke taak voor het MT.

Ook als je collega’s niet pauzeren, is het aan te raden om dit zelf wel te doen. Door elke dag een wandeling van 15 minuten te maken val je op jaarbasis niet alleen 3,5 kg af, maar kunnen ook een hoop stressklachten worden voorkomen. Daarnaast ben je aanzienlijk productiever als je regelmatig even een korte pauze neemt. Genoeg reden om wél achter je bureau vandaan te komen dus.

 Ik wil meer weten

Wil je graag meer informatie over de vitalteitsprogramma’s van Vital Solutions of wil je weten wat we voor jouw organisatie kunnen betekenen?
Vul het contactformulier hiernaast in en we nemen binnen 24 uur contact met je op!

Neem contact op

12 + 14 =

Call Now ButtonBel nu